علیرغم اینکه داشتن یک کف چوبی در خانه شما بسیار لذت بخش خواهد بود ولی ناگزیر با نگهداری و تعمیر همراه است. چوب خراب می شود و خرابی چوب یک چیز کاملا طبیعی است. در فینیشینگ های چوبی تعمیر و نگهداری کف به طور مستمر لازم است که شامل رنگ آمیزی و آب بندی منظم است. تخته های کف به دلیل اینکه همیشه در معرض دید هستند باید تحمل بالایی در شرایط آب و هوایی مختلف داشته باشند. آیا راهی برای کاهش بیشتر خرابی بدون این همه تعمیر و آب بندی لازم باشد وجود دارد؟

الوارهای چوب پلاست یکی از بهترین جایگزین‌ها برای کف های چوبی سنتی، همراه با کفپوش‌های کامپوزیت و آلومینیومی است. اگر به دنبال کف عرشه ای هستید که بادوام، کم تعمیر و با نگهداری پایین و از همه مهم تر مقاوم باشد، چوب پلاست ممکن است برای کف شما بهترین باشد.

  • چوب پلاست چیست؟

  • دکینگ کامپوزیت چوب و پلاستیک (WPC)

دکینگ WPC یا عرشه کامپوزیت، یک راه حل عالی برای کف های با استقامت بالا است که از ترکیب منحصر به فرد پلاستیک و چوب ساخته شده است. WPC مخفف Wood Plastic Composite است و این کامپوزیت از 30 الی 45 % الیاف الوار و 55 الی 70% HDPE و مواد افزودنی تشکیل شده است.

این نکته بسیار باید مورد دقت قرار گیرد که دکینگ پلاستیکی همان دکینگ کامپوزیت نیست که از الیاف پلاستیکی و چوبی ساخته شده باشد. در عرشه های پلاستیک صرف تا 95 درصد از پلاستیک مورد استفاده در مواد بازیافتی استفاده می شود. پوشش پلاستیکی فقط پلاستیکی است، اگرچه می‌تواند دارای هر تعداد افزودنی برای مقاومت در برابر آسیب خورشید، خراشیدگی و آب و هوا باشد.

پوشش های پیشنهادی کارشناسان چکاد به شما کف کامپوزیت است که در آنها افزودنی هایی همچون پلی پروپیلن یا پلی اتیلن پلاستیکی با الیاف چوب یک پیوند قوی و محکم برقرار می کنند. آنها همچنین به ایجاد یک سطح بافت غنی با رنگی که شباهت بیشتری به چوب دارد بسیار موفق عمل نموده اند.

  • مزایا و معایب الوار چوب پلاست

مزایا چوب پلاست

  1. ضد آب و مقاوم در برابر پوسیدگی و قالب بدون درزگیر
  2. مقاوم در برابر لک در برابر بسیاری از مواد شیمیایی و مواد
  3. تولید شده در طیف رنگی
  4. مقاومت در برابر محو شدن کوتاه مدت
  5. حاوی تعمیرات شیمیایی نیست
  6. خرد نمی شود
  7. در برابر حشرات مقاومت می کند
  8. 100 درصد قابل بازیافت
  9. همراه با گارانتی چکاد چوب

معایب چوب پلاست

  1. لغزنده است، به خصوص زمانی که خیس است
  2. از نمای نزدیک بافت متمایز از چوب قابل رویت است
  3. بافت یکنواختی را داراست
  4. نمی تواند رنگ آمیزی شود (حتی اگر بخواهید)
  5. احتمال کم رنگ شدن در دراز مدت وجود دارد
  • نصب چوب پلاست

الوارهای چوب پلاست را می توان مانند چوب برش داد و سوراخ کرد و با اتصالات مناسب نصب کرد. می توان آن را به ساختار عرشه چوبی پیچ کرد، درست مانند الوار های چوبی، اما بسیاری از انواع عرشه های پلاستیکی برای سیستم های بست پنهان طراحی شده اند که بالای عرشه را با سر پیچ ها پاک نمی کنند.

به خاطر داشته باشید که پلاستیک بیش از چوب دچار انبساط و انقباض می شود و شما باید از تخته های کف مراقبت کافی داشته باشید. همچنین، فضایی را برای نوسانات دمایی تخته های کامپوزیت بگذارید. برای حفظ گارانتی، رعایت مشخصات نصب سازنده بسیار مهم است.

  • قیمت چوب پلاست

شاخصه بسیار با اهمیت عرشه های چوب پلاست قیمت مناسب تر آن نسبت به متریال مشابه چوب است. ویژگی های تحمل شرایط بیرونی بهتری دارد و در مقایسه با چوب به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد و طول عمر بیشتری خواهد داشت.

به طور کلی، قیمت چوب پلاست بسته به سطح مقطع آن و اینکه در کف استفاده می شود و یا مورد استفاده در دیوارپوش است 350 الی 800 هزار تومان در مترمربع است. کف ترموود و یا کف چوبی اش بدون در نظر گرفتن نگهداری های دوره ای مورد نیازشان هزینه های یک و نیم تا دو برابری خواهند داشت.

در واقع برای مقایسه دقیق تر قیمت کف پوش چوب پلاست با کفپوش های چوبی، هزینه تعمیر دوره ای مورد نیاز کف های چوبی را در نظر بگیرید. کف های چوبی در مقایسه با چوب پلاست باید هر دو تا سه سال یکبار در اکثر شرایط رنگ آمیزی، روغن کاری و یا چسب کاری شوند. اگر خودتان کار را انجام می دهید، هزینه مواد اضافه می شود و کار یا زمان نیز افزایش می یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *